Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa

Forssan seudulla ilmestyvä Seutu-Sanomat kirjoitti elokuun lopussa ison jutun vanhempien kauhistuksesta. Uutisessa kirjoitettiin mm. seuraavaa:

”Forssalainen 5-luokkalaisen pojan äiti Sanna Kantee kauhistui avatessaan lapsensa biologian oppikirjan, jossa tuli vastaan yksityiskohtaiset selvitykset ihmisen lisääntymisestä.
- Kirjaa selatessani huomasin, että siellä oli kerrottu, miten lapsia tehdään. Mielestäni tämä ei kuulu vielä ala-asteelle”.

Nettikansa, Yleisradion termiä lainatakseni, ei tuntenut paljon armoa. Se kehotti järkyttyneitä, vouhkaavia vanhempia tutkituttamaan päänsä ja haukkui heitä päiviräsäsiksi. Suuri osa nettikansasta oli niin järkyttynyt äidin järkytyksestä, että ei keksinyt järkytykselle muuta selitystä kuin Forssan.

Olen aivan vakuuttunut siitä, että ihmisen biologian opetuksen kieltäminen saa niin vihreiltä kuin suomalaisten enemmistöltä täystuomion. Mutta miten tämä liittyy periaateohjelmaan?

Koulutus on äärimmäisen tärkeä asia yhteiskunnan kehityksen kannalta. Jokaisen tulee oppia lukemaan, laskemaan sekä ymmärtämään luonnon ja yhteiskunnan toiminnan lainalaisuuksia. Aina on osattu hässiä ja tuottaa maailmaan parkuvia nyyttejä, mutta ihmisten hyvinvoinnin kannalta pidetään parempana, että lisääntymisestä ja ehkäisystä kerrotaan koulusta.

Koululaisten tulevaisuuden vuoksi luokkahuoneissa opetellaan niin munasarjat kuin Pohjanmaan joet. Yhtä asiaa siellä ei kuitenkaan opeteta: miten olla onnellinen.

Ennen muinoin Suomessa ajateltiin – ja vielä nykyäänkin Forssassa ajatellaan – ettei koulussa pidä kertoa seksistä. Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa. Nykyään Suomessa on vieras ajatus, että koulussa opetetaan onnellisuutta. Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa?

Tiede kertoo meille onnellisuudesta ihan muuta: ei aja. Tieteellinen tutkimus onnesta kertoo yhä voimakkaammin siitä, että ihmisen onnellisuuteen vaikuttaa paljon enemmän asenne kuin omaisuus, asema tai terveys. Tutkimukset kertovat myös siitä, että onnellisuutta tai onnellisuustaitoja voi opettaa.

Onnellisuuden opettaminen koulussa ei ole aivopesua. Yhteiskuntaopin tunnilla ei kerrota, mitä puoluetta pitää äänestää. Miten ikinä onnellisuutta koulussa opetettaisiinkaan, ei tarkoituksena olisi kertoa, mitä yksilön pitää tehdä. Yhteiskuntaopin tunnilla opitaan tietoja yhteiskunnasta ja kehitetään älyä. Onnellisuutta opetettaessa opitaan taitoja omasta mielestä ja kasvatetaan tunneälyä.

Palataan periaateohjelmaan. Uskon, että vihreille tärkeitä periaatteita ovat seuraavat kaksi:

  1. Yhteiskunta ei voi sanella onnea, mutta on äärimmäisen tärkeää, että yhteiskunta antaa hyvät eväät onnen saavuttamiseen.
  2. Lapsista on pidettävä huolta opettamalla heille koulussa elämän kannalta tärkeitä taitoja.

Jos todella haluamme onnellisen yhteiskunnan, meidän on sitouduttava onnellisuustaitojen kehittämiseen.

One Response to "Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa"

  1. Altti kirjoitti:

    Näinhän se on. Mitenkäs tämän ilmaisee siten, ettei tule tunnetta sellaisesta onnellisuuden aivopesusta? Että saa halutessaan olla onneton?